Digital clock

Wednesday, 10 April 2013

Siapa Anwar Sebenarnya?


KEWUJUDAN kem-kem tertentu dalam PKR bukan cerita baru, tapi cerita lama. Semua orang tahu Wan Azizah dan Azmin sedang bersilang lengan untuk memastikan orang pilihan masing-masing sahaja yang dicalonkan dalam pilihanraya.

Tapi hebat macam mana, setia macam mana pun Wan Azizah kepada Anwar, masih lagi tak boleh lawan Shamsidar Taharin, bininya Azmin yang jauh lebih muda, jambu dan bergetah. Sebab itulah sekarang Wan Azizah sedang mengalami ‘kekalahan’, dengan orang pilihannya satu-satu gugur sebelum ke medan perjuangan dicantas Azmin.

Dia sendiri pun dinafikan Azmin, hak untuk bertanding kerusi DUN di Selangor.

Termasuk dalam senarai orang-orang Wan Azizah yang sedang gugur dan diketepikan ini ialah Badrul Hisham Shahrin atau lebih terkenal dengan nama Chegu Bard. Asal dia ni di Negeri Sembilan, Rembau tapi setelah diketepikan Azmin di negeri tersebut, dia dicampakkan ke kerusi DUN Sungai Acheh di Pulau Pinang.

Jauh tu, 5 ke 6 jam naik kereta dari Seremban.

Dia bukan orang kawasan itu pun, cakap pekat Negeri Sembilan pulak tu, harap nama PKR sajalah. Bagaimanapun, penulis tak rasa CheguBard dihantar ke situ untuk berkhidmat pun kalau menang, pasal polisi PKR bertanding pilihanraya hanya untuk kekalkan kuasa saja, dalam kes ini DAP.

Sudahlah Pulau Pinang, kawasan itu (Sg Acheh) adalah kerusi UMNO sekarang. Betullah 2008 dulu calon kawasan tersebut Datuk Mahmud Zakaria hanya menang dengan majoriti kecil (250 undi), tapi itu sebelum DAP memerintah dan menunjukkan kuku rasis mereka dan menindas orang Melayu.

Sekarang ni bertanding disitu, macam menyerah nyawalah. Nampak sangat Azmin nak tanam dia hidup-hidup.

Anyway, semua orang tau bukan taraf CheguBard nak bertanding di kerusi DUN. Mamat ni mana tau cakap hal-hal politik kawasan yang kecil-kecil ni. ’Padang’ permainan dia jauh lebih besar, di peringkat nasional. Buktinya, tengok sajalah isu apa yang CheguBard ni jadi jaguh? Altantunya, PTPTN, anak muda, mendiang Bala dan sebagainya, mana ada isu kecil?

Tapi bila Azmin letak dia untuk bertanding di DUN, itu faham-faham sudahlah. Tambah pulak lagi dengan hakikat yang dia masuk dalam group Wan Azizah, menunjukkan betapa lebarnya perpecahan dalam PKR dek perbalahan antara Azmin dan Wan Azizah ini.

Natijah dari perkara ini ialah, satu perkara orang perlu faham tentang PKR – bila Azmin dah nak, not even Anwar pun boleh kata tidak. Alangkah kehendak bini dan anak dia pun boleh buat tak tau saja demi Azmin, apa sangat CheguBard.

Si Kapir Lahanat Karpal Pun Tau Yang Anwar Kena Bertaubat


Ini Sebabnya Karpal Singh Suruh Anwar Ibrahim Bertaubat #PRU13 #GE13


Syaitan Ambiga Membisu Bila Dap Zalim



Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), Datuk S. Ambiga umpama “syaitan bisu” yang terkedu dan tidak mampu bersuara apabila tidak konsisten dalam memperjuangkan pilihan raya yang bebas serta adil kerana terus berdiam diri dalam isu pemilihan Jawatankuasa Tertinggi Pusat (CEC) DAP hujung tahun lalu.



Setelah mengadakan demonstrasi besar-besaran di ibu negara dengan perhimpunan Bersih, Ambiga memilih untuk mendiamkan diri apabila berhadapan dengan isu pemilihan CEC itu meskipun didakwa terdapat kira-kira 700 perwakilan yang dinafikan hak mengundi.

Sedangkan pemilihan CEC yang berlangsung itu juga mendapat pelbagai aduan seperti penipuan dalam proses pengundian, manipulasi undi dan perwakilan haram.

Beliau yang kononnya memperjuangkan keadilan dalam sistem pilihan raya seharusnya mendesak Pendaftar Pertubuhan (ROS) menyiasat dan bertindak untuk menentang DAP.

Keputusan pemilihan CEC pada 15 Disember 2012 itu menyaksikan tiada seorang pun calon Melayu terpilih, dan jawatankuasa lama juga banyak yang kekal.

Tetapi selepas 19 hari berlalu, DAP tiba-tiba mengumumkan berlaku kesilapan teknikal dalam penjadualan undi dan mengisytiharkan Setiausaha Politik Guan Eng, Zairil Khir Johari sebagai salah seorang anggota CEC.

Insiden itu membawa kepada peletakan jawatan Pengarah Pilihan Raya DAP, Pooi Weng Keong. Beberapa ahli parti pula bertindak membuat aduan kepada ROS berikutan kebimbangan mereka terdapat unsur manipulasi dalam keputusan itu.

Jelas di sini membuktikan Ambiga bukanlah memperjuangkan pilihan raya yang adil dan bersih sebaliknya berjuang untuk pembangkang atas nama NGO yang dibiayai dana asing demi menghuru-harakan negara.

Isu pemilihan CEC DAP itu juga langsung tidak disentuhnya, sebaliknya mencari kesalahan Suruhanjaya Pilihan raya Malaysia (SPR), walaupun badan pengendali pilihan raya itu telah membuat penjelasan berkali-kali.

Kenapa Ambiga tidak menganjurkan demonstrasi Bersih terhadap DAP seperti yang dianjurkannya terhadap SPR dahulu?

Terbukti perjuangan Ambiga hanyalah sekadar memenuhi tuntutan sesetengah pihak yang mahu menggunakan sirinya sebagai pencetus huru-hara dan keganasan di negara ini.

Malah, lebih mengejutkan, Pakatan Rakyat juga telah berikrar sekiranya mereka tewas dalam Pilihan Raya Umum 13 nanti, mereka akan mengadakan tunjuk perasaan secara besar-besaran kerana mendakwa sistem pilihan raya tidak adil.

Tidak pula disebut tentang kejayaan mereka menawan lima negeri dan kekal berkuasa di Kelantan, sedangkan jika pilihan raya itu satu penipuan, sudah pasti tidak seinci pun negeri-negeri di Malaysia ini akan dapat ditawan mereka.

Amat menyedihkan, kenyataan-kenyataan Ambiga dan pemimpin pembangkang dipercayai bulat-bulat oleh pengikut yang telah diperbodohkan mereka.

Ambiga seharusnya mengambil tindakan sama terhadap DAP seperti mana dilakukannya terhadap SPR.

Kuman di seberang laut nampak, gajah di depan mata tak nampak, itulah sikap Ambiga yang sebenar apabila membutakan dirinya mengenai penipuan yang wujud dalam pemilihan CEC tempoh hari.

Anwar Ugut Akan Pecat Ahli Yang Bertanding Bebas



Pengerusi PKR Pulau Pinang, Datuk Mansor Othman mengumumkan Badrul Hisham Shahrin sebagai calon parti itu bagi kerusi DUN Sungai Aceh dalam pilihan raya umum akan datang.

Lebih dikenali sebagai Chegu Bard, beliau adalah pengerusi NGO Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM).

Sudah menjadi rahsia umum bahawa PAS dan PKR berebut kerusi luar bandar majoriti Melayu itu yang terletak dalam kawasan pilihan raya Nibong Tebal sejak beberapa bulan yang lalu.

Malah terdapat spekulasi bahawa penyandang Ahli Parlimen PAS Parit Buntar, Mujahd Rawa Yusuff akan diletak bertanding di situ.

Bagaimanapun, Mansor berkata PAS dan PKR Pulau Pinang telah menyelesaikan rundingan untuk kerusi Sungai Acheh dengan merestui calon PKR bertanding di situ.

"Kami percaya Chegu Bard akan membawa kemenangan kepada Pakatan dan perubahan kepada kawasan Sungai Acheh," katanya.

Chegu Bard kalah tipis ketika bertanding menentang Khairy Jamaluddin di Rembau dalam pilihan raya 2008.

Faiz Musa tentang PM di Pekan 

Sementara itu, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR, Fariz Musa sebagai calon parti itu bagi kerusi Parlimen Pekan, yang disandang Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, lapor Bernama.

Fariz, bekas guru berusia 43 tahun berasal dari Marang, Terengganu. Beliau juga dilantik sebagai Penyelaras Pilihan Raya PKR Parlimen Pekan.

Anwar turut mengumumkan Ketua Cabang PKR Kuala Lipis, Zakaria Abdul Hamid, 48, seorang jurutera, akan bertanding di Parlimen Bera.

Di majlis pengumuman calon di sebuah hotel di Kuantan, Anwar menegaskan semua calon yang diumumkan itu perlu disokong sepenuhnya ahli-ahli parti berkenaan dan jika ada yang bertindak menjadi calon Bebas, mereka akan dipecat daripada parti.

Nizar Kata Seorang Mantan MB Perak Bakal Sertai Pas


Seorang bekas menteri besar yang pernah mentadbir Perak dikatakan bakal menyertai PAS tidak lama lagi.
Perkara ini didakwa oleh Datuk Seri Nizar Jamaludin dalam ucapannya ketika beliau diumumkan bertanding di kerusi DUN Changkat Jering pada pilihan raya umum akan datang, malam tadi. 
Walaubagaimanapun beliau tidak mendedahkan nama bekas menteri besar berkenaan.
"Seorang mantan menteri besar (Perak) akan memberikan borang masuk PAS," katanya ringkas.
Nizar berkata mengetahui perkara itu ketika mesyuarat ahli jawatankuasa PAS Pusat, Selasa. 
Sebelum pentadbiran Datuk Dr Zambry Abdul Kadir sekarang, Perak pernah ditadbir oleh Abdul Wahab Toh Muda Abdul Aziz, Mohamed Ghazali Jawi, Shaari Shafie, Ahmad bin Said, Kamaruddin Mohd Isa, Wan Mohamed Wan Teh, Tan Sri Ramli Ngah Talib dan Datuk Seri Mohd Tajol Rosli (tidak termasuk Nizar). -mStar

Akhirnya Datuk Hamdi Akur


hamdi
ADUN Pengkalan Bharu, Datuk Hamdi Abu Bakar berkata, beliau akan akur terhadap keputusan pucuk pimpinan parti  sekiranya tidak dicalonkan semula pada Pilihan Raya Umum ke 13 (PRU-13). 

Bagaimanapun beliau memberi jaminan akan terus setia kepada parti dan bekerja keras untuk memastikan kemenangan calon BN yang bakal dinamakan.
Beliau percaya, siapa sahaja yang akan diumumkan oleh kepimpinan Barisan Nasional adalah yang terbaik untuk memenangi PRU-13. 
“Siapa sahaja yang akan dicalonkan mestilah lebih baik daripada saya segi kepimpinan dan juga pendidikan,” katanya pada sidang media di Hotel Syuen Ipoh hari ini.
Beliau berpendapat, rakyat tidak perlu melakukan protes secara terbuka sekiranya ingin mencadangkan calon tertentu, sebaliknya menyuarakannya kepada pemimpin di kawasan masing-masing.
“Ia suara pengundi dan sebagai pemimpin kita harus mendengar dan perlu memaklumkan kepada Perdana Menteri berkenaan cadangan yang disuarakan.
Pun begitu, kita wajib akur dengan keputusan yang telah pun dibuat dan sebagai ahli, kita jangan sekali-kali menetang keputusan yang telah dibuat,” katanya. 
Mengulas mengenai nasib tiga lagi calon BN iaitu Datuk Ahamad Pakeh Adam, Datuk Mohd Zaim Abu Hassan, dan Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar yang masih berteka-teki mengenai masa depan mereka, Hamdi berkata, ketiga-tiga mereka masih berkeyakinan sekiranya dicalonkan semula.
“Saya telah menghubungi mereka secara peribadi dan mereka memberitahu bahawa masih lagi mampu untuk bertanding dan yakin akan menang dalam PRU kali ini, jadi terserah kepada rakyat untuk membuat penialaian,” katanya. 

Bukti Najib Lebih Hebat Dari Anwar & Hadi

Menjelang PRU13 ini, sebahagian besar tumpuan umum akan terarah kepada tiga personaliti utama parti politik untuk menilai siapa di antara mereka yang akan muncul sebagai pemenang dan menjadi pilihan majoriti rakyat negara ini.


Ketiga-tiga individu yang dimaksudkan itu ialah Dato’ Seri Najib Tun Razak, Anwar Ibrahim dan Abdul Hadi Awang, di mana Najib adalah Pengerusi BN merangkap Presiden UMNO, sementara Anwar pula adalah Ketua Umum PKR dan Hadi merupakan Presiden PAS.

Persoalannya, siapakah di antara ketiga-tiganya ini sedang berada dalam fikiran pengundi sebagai pilihan mereka bagi menerajui negara kelak?

Jika ambil kira dari sudut pengalaman dan rekod kejayaan urus tadbir, Najib pastinya menjadi pilihan majoriti rakyat Malaysia untuk terus menggalas tanggungjawab sebagai Perdana Menteri, jawatan yang mula disandangnya semenjak 3 April 2009.

Malah Najib diingati rakyat kerana jasanya berikutan kejayaan kontinjen negara menunjukkan pencapaian antara yang terbaik dan memberangsangkan dalam Sukan Sea 1989 di Kuala Lumpur semasa beliau menjadi Menteri Kebudayaan, Belia & Sukan.

Selepas itu, beliau berjaya membuktikan dirinya sebagai Menteri Pertahanan terbaik Malaysia berikutan jasa bakti dan sikap caknanya dengan kebajikan anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) serta keprihatinannya memodenkan aset ketenteraan negara.

Semasa beliau menjadi Menteri Pendidikan, kursus persijilan pendidikan telah dinaiktarafkan ke peringkat Diploma membolehkan tangga gaji para guru mengalami peningkatan yang menggembirakan.

Selain itu, sistem pendidikan negara juga melangkah setapak ke depan apabila sistem pendidikan di strukturkan semula termasuk mewujudkan kerjasama dengan Universiti luar negara.

Manakala Anwar sewaktu menjadi Menteri Pendidikan, lebih dikenali ramai sebagai pencetus sebutan baku yang sampai sekarang gagal direalisasikan dalam kehidupan seharian rakyat Malaysia termasuklah sering gagal dituturkan oleh Mursyidul Am PAS, Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Mungkin satu-satunya ingatan ramai kepada Anwar ialah ketika beliau menjadi Menteri Kewangan bermula 1991 di mana dalam tempoh itu sehingga pertengahan 1997, ekonomi negara mengalami kemakmurannya.

Namun satu hakikat yang pasti, Anwar sebenarnya mengambil alih jawatan Menteri Kewangan ketika ekonomi negara dalam keadaan stabil selepas mendapat sentuhan Menteri sebelumnya iaitu Tun Daim Zainuddin yang semenjak 1984 telah bertungkus lumus membangunkan ekonomi Malaysia.

Satu perkara yang tidak boleh dilupakan ialah sentuhan Perdana Menteri tika itu, Dato’ Seri Dr Mahathir Mohamad (sekarang Tun Dr Mahathir) yang terkenal dengan visi ekonomi dan kerap melakukan lawatan ke luar negara untuk menarik pelaburan asing.

Dan bila negara diuji kegawatan ekonomi berikutan serangan mata wang oleh penyangak George Soros, Anwar terkulai layu hanya mampu mengikut sahaja nasihat dan tunjuk ajar IMF termasuklah menaikkan kaedah faedah pinjaman yang akhirnya menyebabkan ramai yang muflis dan dibebani hutang.

Saat negara memerlukan keupayaan sebenar menangani cabaran ekonomi yang gawat, ternyata Anwar hilang arah dan hampir mengundang padah, mujurlah kebijaksanaan Tun Dr Mahathir yang tika itu bertindak segera menerajui sendiri hala tuju ekonomi negara berjaya mengekang kesan buruk selanjutnya.

Sedangkan Najib pula menjadi Menteri Kewangan merangkap PM tatkala negara diambang kegawatan ekonomi 2009, saat pelaburan asing dan domestik agak menurun, namun disebabkan pengetahuannya yang luas, kesungguhan dan memahami asas ekonomi akhirnya kini beliau berjaya memacu semula pertumbuhan ekonomi.

Bersandarkan beberapa faktor di atas jelas sekali Najib mempunyai kelayakan dan memenuhi kriteria yang diperlukan, bukan begitu?

Tapi sekiranya kehebatan propaganda dan sikap gemar menabur janji dimungkiri serta pandai temberang dijadikan asas pilihan, suka atau tidak, kita terpaksa menerima hakikat Anwar lebih hebat dan ke depan meskipun tidak menepati kriteria untuk dilantik sebagai PM.

Sekiranya imej keIslaman penuh hipokrasi pula mahu dijadikan sandaran utama kriteria sebagai PM, tidak syak lagi Hadi paling popular walau pun dalam pengurusan partinya sendiri haru biru dan hilang arah tuju. Tadbir parti sendiri pun gagal, asyik dibuli oleh DAP dan PKR, macam mana nak jadi Perdana Menteri?

Apa pun, mana satu pilihan muktamad para pengundi, yang pastinya di antara ketiga-tiga individu yang disebutkan itu, tidak syak lagi Dato’ Seri Najib telah memenuhi kriteria untuk kekal sebagai PM dan beliau sudah membuktikan kemampuannya dan lulus ujian yang serba mencabar.

Dendam Dengan Kerajaan Pusat, UUM Mangsa Kerakusan Kerajaan Pas Kedah


Disebabkan tidak berpuas hati dengan kerajaan pusat yang kerana menutup punca hasil pendapatan mereka, kerajaan negeri Kedah membalas dengan menaikkan cukai tanah UUM dari RM150 ribu kepada RM1.5 juta setahun.

Kerajaan pusat melalui Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar sebelum ini telah mengarahkan semua aktiviti pembangunan dan pembalakan di Gunung Inas serta Pedu diberhentikan serta-merta.

Bukan untuk menutup pintu rezeki Pas, tapi tindakan tersebut demi mengawal alam sekitar kerana Kedah kini diancam bencana alam khususnya banjir lumpur ekoran kerakusan aktiviti pembalakan.

Kerajaan Kedah yang berbangga selama ini hasil balak sejak meningkat sejak Pas memerintah seharusnya merasa malu dan meminta maaf kepada rakyat kerana mereka gagal mencari sumber pendapatan lain selain daripada balak.

Tapi sebalik pula yang berlaku. Kerajaan Pas pimpinan Azizan itu tanpa rasa bersalah terus menjadikan UUM sebagai mangsa untuk mendapatkan hasil yang telah hilang disebabkan penutupan aktiviti pembalakan.

Isu cukai tanah Universiti Utara Malaysia yang timbul sekitar 2011 kini semakin memakan kerajaan negeri Kedah apabila universiti itu kini terpaksa membayar RM1.5 juta kepada Pejabat Tanah dan Galian Kedah.

Azizan dengan lantang berkata kerajaan Kedah hanya meminta bayaran seperti biasa kerana rebet cukai tanah UUM daripada tahun 2006 hingga 2008 sudah tamat. Seperti biasa, Umno dipersalahkan kerana menuduh kerajaan Kedah menaikkan cukai tanah 10kali ganda.

Ustaz Azizan membidas pengurusan UUM tidak bersemuka dengannya untuk mencapai kata sepakat, sebaliknya membuat kenyataan yang tidak tepat kepada media.

Wahai Ustaz Azizan, UUM telah menghantar rayuan permohonannya buat kali KEENAM pada 19 April 2011 setelah 5 rayuannya sebelum ini semuanya hang tolak, 2kali pada tahun 2009 dan 3kali pada tahun 2010. Ini hang kata tidak pernah bekerjasama? ENAM kali buat RAYUAN ustazz oiii.

Kenapalah peruntukan untuk pendidikan pun hang nak kebas. Tidak cukupkah balak yang hang ratah selama ni sampai peruntukan sebanyak RM300 juta setahun untuk warga UUM pun hang nak rempat.

Ini belum masuk bab nak beri pendidikan percuma. Baru bagi rebat sikit pun hang dah kata kerajaan negeri kerugian RM1.6 juta.

Sah pendidikan percuma yang dilaungkan pembangkang selama ini hanya gimik untuk menarik undi pilihan raya nanti. Pasti mereka akan mengatakan kerajaan Malaysia akan mengalami kerugian berbillion ringgit jika meneruskan janji pendidikan percuma.

Jelas Pas Kedah la ni terdesak wang hingga sanggup mengorbankan usaha membina modal insan dan membuktikan kewangan Kedah la ni sangat tenat.

Azizan Hina Masyarakat India Bagi Cek Tendang


1 Malaysia sudah tahu, sokongan masyarakat terhadap kerajaan kini semakin meningkat kesan daripada beberapa pelaksanaan program transformasi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Hasil transformasi yang merangkumi semua aspek ini telah berjaya membela nasib masyarakat India dengan banyak peluang telah disediakan dalam bidang perniagaan dan pendidikan.

Senario ini pastinya telah memberi ancaman kepada pembangkang kerana golongan ini pada tahun 2008 dikatakan menyokong mereka sehingga berjaya merampas lima negeri.

Untuk mengekalkan sokongan masyarakat India terhadap pembangkang, pelbagai usaha telah dijalankan dengan memfitnah kerajaan telah menindas mereka selama ini.

Antara propaganda yang dimainkan adalah, isu ketiadaan kad pengenalan membabitkan 300 ribu kaum India di negara ini yang dikatakan dosan terbesar kerajaan Umno.

Macam biasa, pembangkang akan mengeluarkan angka yang gempak-gempak di setiap gerakan, himpunan atau ceramah mereka. Puluh ribu dan ratusan ribu adalah jumlah yang paling mereka suka tapi hakikatnya, bila mereka turun berdemo dulu, yang datang hanya 2orang jer. Bila nak daftar, sekali orang indon diorang bawak sekali.

Nampok benor menipunya.

Dalam mereka cuba menfitnah kerajaan, mereka juga cuba menarik perhatian kaum India dengan menunjukkan apa yang mereka mampu berikan kepada kaum India.

Di Kedah, kerajaan Pas pimpinan Azizan cuba membantu sekolah-sekolah tamil dengan memberi bantuan sebanyak RM2000 SAHAJA. Bukan jumlah yang besar tapi cukuplah untuk membantu sekolah selain daripada menarik undi memandangkan pilihan raya dah dekat.

Akibat niat pembangkang dari awal sudah tidak baik, kebaikan yang cuba ditonjolkan hasil daripada penipuan kantoi. Bukan sahaja kantoi tapi secara tidak langsung telah menaikkan kemarahan kaum India di Kedah.

Pada 2 April lalu, Azizan dan exconya, Manikumar telah mengadakan satu majlis penyerahan cek kepada sekolah-sekolah aliran Tamil di mana setiap sekolah akan mendapat peruntukan berdasarkan kategori yang telah ditetapkan.

Tapi parti Islam Pas yang terkenal dengan pelbagai penipuan kantoi apabila cek yang diberikan kepada sekolah-sekolah telah tamat tempoh.

Pengerusi PIBG SRJK (T) Ladang Harvard gagal menunaikan cek berkenaan apabila pihak bank Islam memaklumkan cek yang bertarikh 12 Disember itu tidak sah kerana sudah melebihi 3 bulan.

Punyalah kelam-kabut nak mendapat sokongan kaum India sehingga tarikh cek yang dah luput pun mereka tidak sedar. Macam manalah agaknya kalau mereka memerintah Putrajaya nanti. Haru biru jadinya.

Tindakan MB Kedah Ustaz Azizan memberikan cek tamat tempoh kepada sekolah-sekolah Tamil seluruh Kedah dilihat sebagai satu usaha menghina kaum India di negeri itu.

Apa malang nasib rakyat kedah dapat MB nyanyuk, tak tahu nak tadbir dan kuat menipu. Eloklah rakyat dalam pilihan raya akan datang ni hangpa semua humban ja ustaz kaki kelentong ni.

Hangpa dapat cek tendang, hangpa tendang je lah Pakatan keluaq dari Kedah la pulak.

3 Pemimpin DAP Johor Letak Jawatan, 5 Bakal Menyusul

Belum pun mengundi, jauh sekali menang dan menjadi kerajaan, hendak menamakan calon juga Pakatan Rakyat sudah kelam-kabut, atau lebih tepat, gagal sama sekali.


Jika di Perlis kita menyaksikan PKR dan PAS berbalah, di Kedah PAS dan DAP berbalah, yang terkini, di Johor kita boleh menyaksikan bagaimana DAP dan DAP serta PKR pula berbalah.

Pergolakan dalaman parti sendiri dan pertelagahan antara rakan sekutu sudah tidak dapat ditutup lagi, sehingga Anwar sendiri terpaksa mengaku di dalam ceramahnya di Melaka semalam bahawa terdapat gaduh-gaduh ‘sedikit’, namun boleh diselesaikan.

Kerana ‘gaduh-gaduh sedikit itulah’ maka hari ini 3 pemimpin DAP telah sah meletakkan jawatan akibat tidak berpuas hati dengan tindakan anak beranak kuku besi Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng yang masuk campur dalam urusan parti itu di Johor.  Mereka yang meletakkan jawatan adalah Pengerusi DAP Johor, Dr. Boo Chen Hau, Timbalannya Norman Fernandez dan Setiausahanya, Tan Chen Choon.

Jelas, ‘gaduh-gaduh’ itu bukanlah sedikit seperti kata Anwar, tetapi benar-benar serius.

Bayangkan, mereka yang meletakkan jawatan itu bukannya calang-calang tetapi merupakan pemimpin DAP peringkat tinggi di negeri itu.  Justeru, tidak hairanlah apabila 5 lagi dikhabarkan telah bersedia untuk menurut langkah mereka, antaranya, ADUN  Mengkibol, Ng Lam Hua.

Dr. Boo Chen Hau diketahui bermati-matian mempertahankan DAP sehingga bergaduh sakan dengan Datuk Chua Jui Meng.  Namun, setelah mendapat keyakinan untuk menang, DAP sanggup menolak Dr. Boo bagi memberi laluan kepada ‘orang-orang pilihan’ keluarga Lim.  Sehingga meletakkan jawatan, Dr. Boo masih belum disahkan sama ada akan bertanding.

Dari situ, pergolakan dalaman DAP turut menular kepada PKR apabila calon PKR sendiri terpaksa mengalah dan tercampak ke kawasan-kawasan yang kurang selamat lalu menyebabkan ketidakpuasan hati semakin memuncak.  Antara pemimpin PKR yang menjadi mangsa ialah Chua Jui Meng sendiri, di mana beliau telah ‘ditendang’ ke Segamat daripada kawasan selesanya, Gelang Patah, atas keterpaksaan untuk memberi laluan kepada Tokong Lim Kit Siang.

Sebelum ini, Chua pernah meminta antara parlimen Bakri atau Kulai apabila dinafikan pencalonan di Gelang Patah.  Tetapi, permintaan Chua telah ditolak mentah-mentah di mana DAP bertegas tetap akan meletakkan calonnya di kedua-dua kerusi itu juga.

Selain itu, kita juga menyaksikan perebutan kerusi Johor Jaya di mana kedua-dua DAP dan PKR telah mengumumkan calon masing-masing, iaitu Liow Cai Tung dan Jimmy Phua.  Setakat ini, masih tiada kata putus mengenai pertindihan kerusi tersebut.

Desas-desus mengkhabarkan bahawa akan berlaku lagi perletakan jawatan oleh beberapa pemimpin DAP negeri itu dalam masa terdekat.  Jumlah yang dianggarkan ialah 8 orang, termasuk yang telah dinamakan sebagai calon kerana tidak puas hati dengan kawasan yang diberi.  Dalam pada itu, dalam satu program minggu lepas, ahli DAP sendiri telah berpiket kerana tidak puas hati terhadap kepimpinan yang meletakkan calon luar.

PKR juga dikhabarkan sudah mula memboikot semua program DAP dan hanya memberi kerjasama di dalam program-program PAS.

Dari senario di atas, apa yang dapat kita simpulkan ialah Lim Kit Siang benar-benar seorang kuku besi dan Anwar Ibrahim langsung tidak dihormati oleh DAP sebagai bakal Perdana Menteri PR.

Anwar tidak mampu mempertahankan parti dan calon pilihannya, Anwar tidak mampu mengawal keadaan dan Anwar bukanlah seorang Ketua yang efektif.  DAP pula terbukti sebagai parti chauvinis dan kiasu yang tidak menghormati sesiapa termasuk rakan dan ketua sendiri.

Lebih dari itu, ia memperlihatkan bagaimana PR tidak mampu duduk semeja, berbincang dan membuat keputusan yang kemudiannya dipatuhi oleh semua pihak.

Justeru, rakyat kini dapat menilai sendiri di mana adalah mustahil PR akan mampu menguruskan negara sekiranya mereka memerintah, sedangkan untuk mengurus gerak kerja awal pilihanraya juga, mereka telah gagal sepenuhnya

Mat Sabu Bangga Isterinya Peluk Ulamak Shiah?

Tahukah Anda......?: Mat Sabu Bangga Isterinya Peluk Ulamak Shiah?: Dari blog  http://mymassa.blogspot.com/2013/04/gempar-ge13-video-mat-sabu-mengaku.html Terkejut MyMassa bila tengok video ni. Gambar d...

REPORT CARD HAS BEEN PRESENTED, NOW WAITING FOR RESULT


Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak looked confident and high spirit on the night of April 6 when he launched the Barisan Nasional (BN) manifesto.
He was flanked by all leaders of the parties in the coalition witnessed by more 50,000 BN members and supporters.

To Najib, that Saturday night was the highlight of what he has done the past four years as Prime Minister, fulfilling the promises made in 2008 general election.

That was the height of the transformations programmes he had taken since he took over the Prime Ministership from then Tun Abdullah Ahmad Badawi in April, 2009.

That was his final countdown – things he has been doing since the four years as Prime Minister and Umno president, things he plans to do and things he listed for the future of the people and nation.
It was exactly like presenting his report card for everybody to peruse and make judgement.

Najib was pushed up to the president’s post by angry Umno delegates following the dismal performance of BN in the 2008 general election, the party was at its lowest ebb.

Its coalition partners MCA, MIC, Gerakan and others in the Peninsular were considered as ‘badly injured with some waiting for death’ while parties in Sabah and Sarawak were still stable despite being ‘bashed’.
It was not easy and neither was it smooth sailing as the ruling BN was reeling from the dismal performance as well as the shocked that came with it.

Even though BN did not lose but reduced majority is bad enough for a coalition party that has ruled the country since Independence with two-thirds majority all along, the feeling of being ‘abandoned’ and ‘not appreciated’.

Understanding the core problem of BN – aloof and detached from the ground – Najib began first with his Economic Transformation Programme (ETP), a programme that enhance and expand the economic sector where merit is the criteria.

Najib came under fire from Malay business associations as he introduced the New Economic Model (NEM) that seemingly sidelining the Malays and Malay businesses which needed much help from the government.

Najib was, at that time, seen as not an Umno president who is supposedly to protect interest of the Malays but more of a Malaysian which worries Umno members and Malays at large.

Worse news for the Malays who have been enjoying APs of imported cars at that time was Najib’s announcement that such ‘gifts’ would be stopped by 2015.

While most Malays welcomed the news, APs holders which number few hundreds were jittery as their ‘free income that amounted to millions a year’ would be lost in few years’ time.

Noisiest among the Malay NGOs at that time was Perkasa, a Malay NGO that attracted many Umno leaders and members as it champions the malay cause and Islam.

Led by rebel-rouser and former Umno member Ibrahim Ali, Perkasa was seen as the savior for the Malays as Umno began to become more neutralized and shedding away its Malay-ultra image.

Najib managed to cool things down with his explanation and then introduced Political Transformation Programme (PTP) followed by Government Transformation Programme (GTP).

He then travelled the country explaining in detail all his programmes which began to make the people understand what his plans were and how these plans would be implemented.

Najib was actually selling himself for the sake of BN because at that time no one can market BN to the people anymore, even Umno members, the staunchest of members of any party, did not have much confidence.

Najib was all alone, walking the streets and having teh tarik with the masses, while listening to the people’s needs and wishes, experiencing life on the street, trying to win back lost ‘love and trust’.

During this time, Malaysians at large and Umno members termed Najib as the ‘Obama of Malaysia’ as they see him campaigning as though Malaysians would be voting for an individual, not a party.

With the ruling BN at its lowest ebb, Najib was left with no choice but to give the coalition  a new image while leaders of the other parties in the coalition were ‘shy and shameful’ to ‘lift their heads up for fear of being shot by the oppositions.’

And Najib was under heavy ‘shelling’ from the oppositions – openly in the oppositions’ print media and in cyber with oppositions’ bloggers having a field day exposing make-believe stories.

Undettered, Najib walked forward and began engaging the youngsters – since the young voters comprise come 3 million-odd – in cyber through facebook, twitter and sms and other mode that youngsters love using in this modern era.

Approaching the voters in a methodical manner and according to categories, Najib finally reached the core – the Chinese community – now considered as the king-maker that determines the numbers.

Najib began ‘loosening up’ to the demands of the community with getting the government to recognize TAR college diplomas and degrees, giving more financial aid to Chinese schools as acknowledging the importance of Chinese education seems to be the core grievance of the community.

Feeling confident that everything has been done to win back the minds and hearts of the people, and after four years of hard work and being ridiculed and shamed and attacked, on April 6 Najib presented his report card.

And that night, none of the leaders of the parties in the coalition felt shy and scared as they stood beside Najib with confidence yelling out the ‘way cry’.

It is now up to the people to peruse and judge – against the backdrop of heightened racial and religious issues raised by the oppositions with Najib’s methodical approach.

And even the ‘shy’ leaders of other parties in the coalition have woken up to lend support, brave to counter allegations and conduct attacks but have they got enough time to win back the hearts and minds of lost support?